Imam Al-Bushiri


Berikut dipetik tulisan Ustaz Fahmi Zamzam al-Nadawi:
“Adalah disebutkan dalam sejarah bahawa Imam al-Bushiri pengarang qasidah Burdah ini telah ditimpa penyakit lumpuh sebelah badan.

Imam al-Bushiri dikenali sebagai seorang yang warak sejak beliau masih kanak-kanak lagi, lagi. Pernah disebut dalam sejarah, Imam al-Bushiri, pernah ditimpa penyakit lumpuh sebelah badan.

Pelbagai usaha dilakukan untuk rawatan namun tiada juga tanda sembuh, malah sakitnya bertambah teruk. Akhirnya para doktor yang mengubatinya sudah berputus asa dari kesembuhannya.Maka dalam keadaan badan yang sangat teruk ini timbullah satu ilham di hati beliau untuk mengarang sebuah qasidah puji-pujian terhadap Rasulullah saw.

Continue reading

Advertisements

Qasidah Burdah


Apabila kita sentiasa memuji Rasulullah, mudah-mudahan Rasulullah dekat dengan kita.

Apabila kita kasihkan Rasullullah, mudah-mudahan kita mendapat kasih sayang Rasulullah.

Qasidah burdah adalah karangan Imam Bushiri. Sesiapa yang mempunyai masalah saraf/lumpuh jika mengamalkannya, InsyaAllah penyakit lumpuh akan sembuh (dengan kasih sayang Rasullulah). Mengapa? Nanti saya akan ceritakan sejarah Qasidah Burdah ini.

Continue reading

Lagu Rapuh – Opick


Lagu ni dari Indonesia.

Sekarang menjadi lagu tema dari sebuah drama “Nur Fansuri”di TV1 setiap jam 5pagi.

Penyanyi lagu ni adalah Aunur Rofiq Lil Firdaus atau nama panggilannya Opick (lahir di Jember, Jawa Timur pada 16 Mac 1974) merupakan seorang pencipta lagu dan penyanyi lagu keagamaan dari Jawa Indonesia.

Harapan Abawan agar di Malaysia pun akan lahir ramai penyanyi yang bagus seperti ini. Agar dapat mendidik jiwa org Malaysia dgn liriknya yang puitis disamping berhibur.

Continue reading

Dalam Sujud Cintaku


Lagu yang penuh penghayatan. Abawan suka sgt dengar melodi lagu ni. Easy listening.

Fuh.. Syahdu. Liriknya pun bagus sangat. Untuk kita sentiasa sedar bahawa kdgkala nikmat yang dikurniakan adalah salah satu ujian. Yg penting jgn lupa bersyukur padaNya.

Continue reading

Puasa


Ceramah Ustaz Azhar Idrus:

Ustaz Azhar Idrus

(klik tajuk / gambar utk dengar ceramah)

TAJUK: PUASA (67 minit)

Sempena bulan Ramadhan ini marilah kita bersama-sama byk berzikir mengingati Allah. Dengan mengingati Allah hati kita akan menjadi lebih tenang.

Kandungan Kuliyah:

Pengertian puasa, syarat-syarat puasa, hukum mempermainkan puasa, bila nak tengok anak bulan?,siapa yang sepatutnya istiharkan puasa?, kaedah menentukan puasa tatkala anak bulan tidak kelihatan, perkara yang membatalkan puasa, soal jawab mengenai ibadah puasa.

  • Nak tidur baca Tabarrakalazi.. dan Al-Waqiah
  • Amal zikir istigfar 10x nak tidur, 10x bangun tidur, 10x lepas subuh, zohor, asar, maghrib dan Isyak. (Semuanya 70x sehari).
  • Amalan yang lebih baik dari zikir adalah amalan yang memberi faedah kpd org lain seperti bersedekah.

Juadah berbuka


Hari ni Abawan berbuka mcm biasa. Simple.

Tak byk menu pun. Kuih tu kakak yg beli.

Abawan tak beli apa2 pun kat Bazar Ramadan. Malas.. Ramai sgt org kat Taman Tenaga tu.

Makan sikit pun kenyang sebenarnya. Yang penting ikut sunnah nabi.

Menu:

  • Kuih popia
  • Murtabak
  • Sup Daging
  • Ikan & Ayam Goreng Tepung
  • Bubur Lambok
  • Kurma
  • Air Soya

Agak simple kan?

Yang paling tak tahan nak layan si Darwish ni.

Dia asyik nak mengemas jer.. Kelam kabut dibuatnye.

Mek steady, makan tetap makan.

Petua Pelajar Cemerlang


Dato' Fadzilah Kamsah

(klik tajuk / gambar untuk dengar ceramah)

TAJUK : Petua Pelajar Cemerlang (54 minit)

Gunakan otak kiri & kanan

  • Otak kanan kreatif, Otak kiri logik
  • Otak kanan mengawal anggota kiri
  • Otak kiri mengawal anggota kanan

Belajar dgn menggunakan semua anggota deria

  • Sebut yang apa kita belajar – output learning
  • Lepas study buat soalan – uji diri
  • Baca guna jari telunjuk, dan garis nota
  • Tetapkan masa belajar 3 jam sehari (tidak termasuk kerja rumah)
  • Belajar dlm persekitaran selesa
    • Bykkn warna hijau & kuning
    • Cukup cahaya
    • Elakkan bising – sambil dgr muzik (tak berkat)

    Continue reading