Opick feat Fira FLO – Andai Waktu Memanggil


Siti Safira Mustika

Opick & Peserta FLO

 

Kali ni Abawan nak share sebuah lagu dari Opick. Lagu Andai waktu memanggil dinyanyikan secara berduet dengan Siti Safira Mustika atau Fira FLO. Fira merupakan juara remaja Festival Lagu Opick. Fira dilahirkan pada 26 November 1994. Lagu ini mengingatkan kita supaya perlu bersegera memohon keampunan sekiranya dahulu kita pernah terleka membuat kesilapan. Kerana kita tidak tahu waktu bila ajal akan datang memanggil untuk meninggalkan mimpi di dunia ini. Dengarkan.

Ya Rabbi beri kami
Cahaya penerang digelapnya hati
Jauh sudah langkah kaki
Lewati jutaan detik tak kembali

Ilahi ampuni kami
Dosa-dosa mewarnai diri
Hati lupa kadang terlena
Mimpi dunia menggoda sang jiwa

[*]
Andai waktu memanggilku
Berharap tersenyum di akhir masaku
Maafkanlah ampuni diriku
Hati ‘kan memohon di kemahaan-Mu

[**]
Tangan ini hati ini
Hari-hari berlalu ‘kan jadi saksi-Mu
Dan tak bisa ku sembunyi
Suka duka nestapa tiada hati bisa berdusta

Back to [*]

Back to [**] 2x

Kasih, Rindu & Cinta ku pada Rasulullah


Bersempena dengan Maulidur Rasul yang akan kita sambut pada 15 Febuari 2011 ni (12 Rabiul Awal), Abawan galakan kita semua banyakkan berselawat ke atas baginda. At least dengarkan lagu yg mengingati Rasulullah. Kerana segala pengorbanan baginda terhadap kita mmg tidak ternilai harganya. Hayatilah lagu & lirik yg Abawan sajikan ini. Sebelum tu elok kita dgr ceramah dulu.

Ceramah Ust. Akil Hayy

Ceramah Ust. Azhar Idrus

Raihan

Siti Nurhaliza

Continue reading

Opick – Cahaya Hati


Lagu ni juga Abawan nak tujukan pada seorang sahabat yang baru selesai menjalani pembedahan rahim. Semoga tabah dgn setiap ujian-Nya. Ustaz pesan Biarlah kasih sayang kita kpd Allah melebihi dari kasih sayang kita pada mahkluk. Jadi Abawan sajikan zikir dalam lagu yang menyentuh perasaan. Agar hati kita sentiasa tenang apabila sering memuji Allah. Penyanyi adalah Opick dari Indonesia. Dan Abawan pun pernah cerita pasal dia sebelum ni.Ingat tak?. Jadi, dengarkanlah. (klik utk dgr – 4.07 minit)

Allah engkau dekat penuh kasih sayang
Takkan pernah engkau biarkan hamba-Mu menangis
Karna kemurahan-Mu
Karna kasih sayang-Mu

Hanya bila diri-Mu
Ingin nyatakan cinta
Pada jiwa yang rela dia kekasih-Mu
Kau yang selalu terjaga yang memberi segala Continue reading

Fi Laylah Minah Layali


Kali ni Abawan nak kenalkan dgn lagu Arab pulak. Melodi dia sungguh cantik. Sambil berhibur kita berzikir. Dapat pahala kan.. Hati pun akan jadi bersih kalau selalu berzikir menghambakan diri.

Liriknya pun telah Abawan terjemahkan. (Sila klik tajuk lagu/gambar utk dgr lagu)

FI LAYLAH MINAL LAYALI

في ليلة من الليال لست أدري ما إعتراني
ظلمة تغمرني يارب
الأرض ضاقت والسماء وقلبي ما عرف الضياء
والدمع بات يبكي يا إلهي

يا إلهي

عصيتوالذنب كبير وإني في حزني أسير
مقيد بذنبي يا رب
فهل أستحق يا إلهيالعفو مجرما
مقر بالذنوب يا إلهي

يا إلهي

أنت الذي خلقتني ورحمتني ورزقتني
دوما يارب قد كنت معي
لكنني نآيت عنك نسيت ما قد كان لك
وسرت في طريقي ياإلهي

يا إلهي

واليوم يا ربي أعود من ظلمة خلف الحدود
فالقلب منكسر وطرفي حائر
وأناالغريق فلا أرى إلا سواك لي منقذا
لا ملجأ ولا منجى إلاأنت

يا إلهي

Yang pandai baca jawi boleh baca jawi. Yang pandai rumi (mcm Abawan) boleh ikut rumi. Yang penting dpt hayati melodi yang sungguh syahdu ini. Nak biasakan ckp Arab pun boleh.   Nak karok lepas solat mlm pun boleh.

FI LAYLAH MINAL LAYALI – MUHAMMAD AL-HUSAYYAN
Album : Mawlay

Fi Laylatin Minal Layal Lastu Adri Ma’tarani
Di malam dari malam-malam Tidakku tahu apa yang menimpaku

Continue reading

InsyaAllah – Maher Zain


Maher Zain adalah antara favorite artis Abawan. Lagunya berentak R&B memang sesuai dgn jiwa Abawan. Tambahan liriknya yang sgt puitis. Harapan Abawan suatu hari nanti akan ada ramai penyanyi R&B seperti Maher akan lahir di Malaysia. Kepada peminat R&B di luar sana, marilah sama-sama kita beralih menyumbang bakat yang dianugerahkan untuk pembangunan jiwa supaya tidak lari dari syariat Islam.
Yang penting, kita luaskan skop muzik Islam bukan setakat nasyid sahaja.
Di sini Abawan ingin memperkenalkan sedikit profil Maher Zain.

Continue reading

For The Rest of My Life


Maher Zain

Last week Abawan terlibat dalam satu kemalangan jalanraya.

Masa tu nak balik dari kerja. Mcm Biasa Abawan membonceng motosikal

Ex5 merah. Apabila tiba di lampu isyarat Cheras Indah tiba2 sebuah kereta Kancil

tanpa menghiraukan lampu merah dihadapannya lalu telah merempuh Abawan. Maka terbanglah Abawan laksana Clark Kent sejauh 3 meter. Masa tu rasa mcm nak pitam bila tgk darah byk mengalir.

Continue reading

Qasidah Burdah


Apabila kita sentiasa memuji Rasulullah, mudah-mudahan Rasulullah dekat dengan kita.

Apabila kita kasihkan Rasullullah, mudah-mudahan kita mendapat kasih sayang Rasulullah.

Qasidah burdah adalah karangan Imam Bushiri. Sesiapa yang mempunyai masalah saraf/lumpuh jika mengamalkannya, InsyaAllah penyakit lumpuh akan sembuh (dengan kasih sayang Rasullulah). Mengapa? Nanti saya akan ceritakan sejarah Qasidah Burdah ini.

Continue reading